Dag 5 en 6. Can Tho & Hà Tiên - Reisverslag uit Hà Tiên, Vietnam van Nicole Wagemakers - WaarBenJij.nu Dag 5 en 6. Can Tho & Hà Tiên - Reisverslag uit Hà Tiên, Vietnam van Nicole Wagemakers - WaarBenJij.nu

Dag 5 en 6. Can Tho & Hà Tiên

Blijf op de hoogte en volg Nicole

26 Februari 2018 | Vietnam, Hà Tiên

Rond 8.30 vertrokken we naar Can Tho met een slaapbus. De hele bus vol met allemaal bedjes, zag er erg leuk uit en was zelfs ook goedkoper dan een gewone bus!
Naar Can Tho was zo'n 3,5 uur rijden. Toen we aankwamen op het busstation moesten we uit zien te vogelen hoe we naar ons hostel gingen. We kozen voor een taxi en hadden deze kosten daarvan gesplitst met een Fransman die toevallig ook die kant op moest. Rond half 1 kwamen we aan op onze locatie en konden we onze backpacks in de lounge laten staan, om 14 uur inchecken en gingen dus Can Tho even verkennen. We zagen daar allerlei leuke tentjes en stalletjes. De mensen waren er vriendelijk, alleen weinig konden er Engels en we werden behoorlijk aangestaard, omdat er toch wel weinig toeristen kwamen. We waren beland in een koffiebar. Hier hebben we een icetea en ice coffee gedronken en kaart spelletjes gedaan. De man die er werkte vond het wel interessant en keek steeds naar hoe het werkte. Uitleggen was geen optie, aangezien hij ook geen Engels kon. Op een gegeven moment moest Jamie naar de toilet. Eerst even in ons boekje kijken hoe je toilet uitspreekt in het Vietnamees.  Toen hij ons begreep liet hij de weg zien naar het toilet. Jamie moest eerst een betonnen gang door, vervolgens nog een en toen kwam ze bij een soort van badkamer uit waar er twee gaten in de grond zaten en ze maar moest uitvogelen in welke ze moest plassen. Wc papier is hier niet zo bekend, dus stond er een bakje water met een schepje klaar. Nadat dit alles gelukt was zijn we onze weg vervolgd naar ons hostel. Deze zag er ook erg leuk en kleurrijk uit. We sliepen met een Franse en een Duitse op een kamer. Dit was wel gezellig en zo hebben we wat verhalen en tips uitgewisseld. Nadat we ons lekker hadden opgefrist gingen we naar de rivier bij Can Tho, om een ticket te regelen voor de floating market die de volgende ochtend om 5.30 zou beginnen. We waren nog even aan het bekijken bij wie we dit wilde gaan boeken. Na een paar minuten kwam er een vrouwtje naar ons toegelopen en vroeg of wij morgen met haar naar de floating market wilden. Wij wilden hier nog even over nadenken en liepen verder. Een paar honderd meter heeft ze achter ons aangelopen, ze hoopten dat we niet naar een ander gingen. Terwijl wij over de boulevard liepen, werden we erg aangestaard en aangesproken. Mensen wilden met ons op de foto, we hadden wel even een famous gevoel momentje haha. Zo ging het bijna de hele weg over de boulevard en op een gegeven moment stonden ze allemaal in een rijtje naar ons te kijken, wat wij dan weer gefilmd hadden. Op de terugweg kwamen we hetzelfde vrouwtje weer tegen, erg vriendelijk, maar wel een beetje opdringerig. We konden niet veel vinden verder en hebben uiteindelijk erop vertrouwd en toch voor deze gekozen. De tickets hebben we gelukkig nog iets af kunnen dingen van de werkelijke prijs. Na dit geregeld te hebben liepen we even over de foodmarket en hebben bij een tentje wat gegeten. We zaten aan tafel en achter ons zaten ook Nederlanders. We raakten aan de praat en zij vroegen of we er gezellig bij kwamen zitten, dus dat was wel erg leuk! Zo hebben we leuke verhalen gehoord over plaatsen waar ze geweest zijn en tips uitgewisseld. Het waren gezellige mensen en we hadden ook heerlijk gegeten. Na het eten zijn we nog even een rondje gaan lopen over de boulevard / markt en daarna weer opweg naar ons hostel. We gingen optijd slapen, want de volgende dag moesten we al om 4.30 opstaan voor de floating market. Een avond ervoor alle spullen klaargelegd, zodat we zachtjes konden doen en de anderen niet zo vroeg wakker zouden worden van ons. Om 5.30 kwamen we aan bij de floating market en het vrouwtje stond ons al op te wachten. Na even wachten op de boot konden we over de Mekong rivier gaan varen. Wij hadden verwacht dat je met je bootje, hutje mutje bij elkaar lag, maar dit was helaas niet het geval. Wel hebben we hele mooie dingen gezien en foto's kunnen maken ervan! Het was weer een leuke en mooie ervaring. Na de floating market hadden we besloten om meteen door de reizen naar Ha Tien, omdat er naast de floating market niet super veel te beleven was in Can Tho. Eenmaal na 4 uur in Ha Tien aangekomen, wilden we een taxi nemen naar het water, zodat we met de Ferry verder konden reizen naar Phu Quoc (het strand). Helaas vaarde deze maar tot 14 uur en wij kwamen rond 16 uur pas aan in Ha Tien. We moesten dus een slaapplek zoeken voor deze nacht. Wij achterop scooter taxi's gestapt, omdat dit goedkoper en leuker was dan een auto. Onze backpacks werden voorop de scooter gezet en ze brachten ons naar een hostel. We gingen ergens wat eten in de buurt en hierna zijn we weer naar ons hostel gewandeld. Morgenvroeg pakken we de taxi naar het water en gaan we verder met de Ferry naar Phu Quoc!

Tam Biêt!

• 26 Februari 2018 - 18:22

Clasien Wagemakers:

Mooi verslag weer! Maar wel een raar idee dat ze je zo aanstaren denk ik,wat ongemakkelijk.
    Zo'n toilet hadden wij ook in Maleisie bij een wegrestaurant. Het is niet van het luxe.
    Maar het heeft ook wel weer iets bij zo'n reis. Straks lekker even relaxen aan het strand en tot hoors! xxx Pa en ma. Groetjes ook aan Jamie.

• 26 Februari 2018 - 20:46

Caroline:

Hoi Jamie en Nicole,
    Leuk en mooi verslag! Altijd leuk om te lezen wat jullie allemaal zien en meemaken. En dat is nogal wat! Gaaf om zo mensen te ontmoeten en te spreken en zo weer wat meer te weten te komen. Ook spannend om maar af te gaan op de goedheid van de lokale mensen.....
    Geniet verder van jullie reis!! Benieuwd naar jullie komende verhalen! Groetjes xxx