Dag 12 t/m 18 Phnom Penh, Don Khon en Thakhek - Reisverslag uit Thakhèk, Laos van Nicole Wagemakers - WaarBenJij.nu Dag 12 t/m 18 Phnom Penh, Don Khon en Thakhek - Reisverslag uit Thakhèk, Laos van Nicole Wagemakers - WaarBenJij.nu

Dag 12 t/m 18 Phnom Penh, Don Khon en Thakhek

Blijf op de hoogte en volg Nicole

10 Maart 2018 | Laos, Thakhèk

Vandaag vrolijk wakker geworden, want mijn liefste vriendje was jarig! Hem meteen gefeliciteerd via een appje (want hij lag nog lekker te slapen, omdat het in Nederland 6 uur eerder is). Ook wist ik dat hij vandaag een envelop zou openen. Voordat ik op reis ging had ik verschillende envelopjes gemaakt voor hem, zodat de 6 weken voor hem ook wat leuker zijn. Zo had ik een envelop gemaakt die hij mocht openen op zijn verjaardag, met een cadeautje erbij. Gelukkig was hij er blij mee! :)
Het was een erg hete dag in Phnom Penh (38 graden). We waren ook nog een beetje brak van de vorige avond, maar na een goed ontbijtje waren we weer helemaal de oude! Vandaag boekten we een nacht erbij in Phnom Penh, omdat er helaas geen nachtbus reed naar Laos. Dit zou betekenen dat we de volgende dag 12 uur zouden moeten reizen naar Laos. Nacht erbij geboekt en meteen een ticket gekocht naar Laos.
Vandaag zijn we naar de Riverside gelopen en hebben daar gelunched. Na een tijdje op het terras te hebben doorgebracht, namen we de tuk tuk naar de centrale markt in Phnom Penh. Hier had ik mijn nagels nog laten doen voor $2 (wat er de volgende dag ook meteen weer aflag) maar heb er toch een avondje van kunnen genieten! Na de centrale markt nog even wat gegeten en heb ik Jesper gebeld om hem te feliciteren, fijn om weer even zijn stem te hebben gehoord! Vanavond optijd onze tassen ingepakt en gaan slapen, zodat we de volgende dag er optijd uit konden.

De wekker liep dus om 4.00 af en om half 5 stonden we gepakt en gezakt buiten op de tuk tuk te wachten die ons naar de bus zou brengen.
Natuurlijk was deze niet optijd en konden we ons ondertussen nog een beetje opmaken. We zagen 4 ratten lopen, 3 tuk tuks en een vuilniswagen voorbij komen. De stad was langzaam aan het ontwaken. Rond 5.15 vertrokken we met de bus naar Steung Trang in Cambodja. Hier moesten we een uur wachten op de bus die ons naar de grens bracht. Hier hebben we een visum voor Laos geregeld en reden we met een bus naar de haven. Vanuit hier pakten we de boot naar Don Khon. Rond 17.45 uur kwamen we aan in Don Khon en  naar ons bungalow lopen duurde zo'n 2 minuten. Ideaal met die grote tassen op onze rug. In totaal hebben we zo'n 12,5 uur gereisd, maar de rit viel gelukkig mee. Het waren ruime busjes met airco. Nadat we ons opgefrist hadden, liepen we de hoofdstraat in. Dit was zo'n paar honderd meter en ook het drukste van Don Khon. Nadat we hier heerlijk gegeten hadden zijn we gaan slapen.

De volgende dag waren we rond 8 uur klaar om te gaan ontbijten. Heerlijk ontbijtje op met een vruchtendrankje en hierna fietsen gehuurd voor de hele dag.10.000 kip (95 eurocent).
We gingen met de fiets naar watervallen. We kwamen eerst aan bij een heel klein watervalletje, wat er mooi uit zag. We vervolgden onze weg naar de Liphi Waterfalls. Hier betaalden we zo'n 35.000 kip entree. Het was een soort natuurpark waar we in liepen en keken hier onze ogen uit! Wat waren de watervallen mooi en groots! Ook nog wat waterbuffels tegengekomen, amazing! Uiteindelijk kwamen we bij een klein strandje aan, waar je kon zwemmen. Helaas hadden we geen bikini bij.. handig.. maar hebben wel lekker pootje kunnen baden, wat ook heerlijk was! We sprongen de fiets weer op en reden naar het uiterste puntje van het eilandje. Heerlijke grind / zand wegen, maar gelukkig geen klapband! We wilden een heel rondje fietsen over het eiland, alleen we kwamen bij een kapotte brug aan. Toen zijn we via dezelfde weg weer helemaal teruggefietst. Dit was jammer, anders hadden we een mooie ronde gehad. In de hitte al zwetend en fietsend naar de Tad Khone Pa Soi falls. Deze waren niet zo mooi als de Liphi waterfalls maar wel de moeite waard. Nog even in een rivier gestaan en lekker afgekoeld. Hierna terug naar onze bungalow gefietst. Onderweg kwamen we vanalles tegen. Je zag het echte leven op het platte land. Houten huisjes op palen, mensen die zich wassen en de was doen in rivieren, varkens die vastgebonden zijn aan huizen en werden vetgemest.Heel sneu om te zien.. De zon ging langzaam onder, het was een mooi zicht hoe hij schitterde op de rivieren. Eenmaal aangekomen bij onze bungalow hebben we ons heerlijk opgefrist. 'S avonds is er in Don Khon niet zoveel te beleven. We deden dus een poging om naar Don Det te gaan, over een brug dat deze twee eilandjes met elkaar verbindt. Het was er pikke donker. Ons zaklampje aangedaan, maar we zagen maar geen huisjes o.i.d. Toch maar weer teruggelopen, omdat het ons iets te donker en te stil werd. We zijn terug naar Don Khon gelopen en hebben hier nog heerlijk gegeten. Hierna zijn we naar onze bungalow gegaan en optijd gaan slapen. De restaurants en winkeltjes zijn optijd gesloten en de meesten lokale mensen liggen rond 21 uur al op bed.

Vandaag eerst met een bootje naar het vasteland gegaan om te pinnen. Hierna hebben we ons ontbijt op en zijn we naar Don Det gelopen, dit keer in daglicht. Het was een lang, saai pad door droge rijstvelden. Na 20 min. kwamen we in het backpackers dorpje aan. Een smal paadje met allemaal hostels, bungalowtjes en restaurantjes op elkaar. Het zag er leuk uit! We zagen het niet zitten om bij 39 graden en in de brandende zon terug te lopen, dus regelden we een tuk tuk. Een lekker windje en vele hobbelwegen, maakte het een leuke rit! Eenmaal aangekomen in Don Khon boekten we een tourtje voor morgen om de Irrawaddy dolfijnen te spotten. De rest van de dag hebben we heerlijk gechilld bij een zwembad, daar gedoucht, gaan eten en weer terug gegaan naar onze bungalow om te gaan slapen.

De volgende dag konden we lekker uitslapen, gingen we ontbijten en huurden we een fiets om naar een strandje te rijden. Eenmaal aangekomen een mooi uitzicht waar we heerlijk verkoeling konden vinden. Even aan het water gelegen, rond 15 uur teruggefietst en om 15.30 de boot gepakt om dolfijnen te spotten. We zagen er zo af en toe een omhoog komen in de verte, maar om er mooie foto's van te maken was knap lastig. Nadat we de dolfijnen gezien hadden zijn we met de tuk tuk terug gebracht naar onze bungalow. Hier hebben we ons lekker opgefrist, zijn we gaan eten en hebben nog een cocktail gedronken.

De volgende dag zijn we om 10.30 uur vertrokken naar Thakhek, wat zo'n 13 uur duurde. We zijn in Thakhek voor de Thakhek Loop (een scooterrit van 4 dagen met stops om te overnachten). Wij doen hem nu in 3 dagen. We kwamen gisteren laat aan in Thakhek, gingen slapen, maar werden vanochtend beide met diarree en overgeven wakker. Een meisje dat ook bij ons in de bus zat was ook aan het overgeven. We denken dat het aan de rijst lag, die we onderweg op hadden. Hopelijk voelen we ons morgen beter zodat we de Thakhek Loop alsnog kunnen doen, want we zijn heel benieuwd! Tot snel weer!

• 10 Maart 2018 - 08:18

Clasien Wagemakers:

Hoi Jamie en Nicole,
    Een mooi verslag weer. Jullie zien wel veel mooie dingen.Ik ben straks erg benieuwd naar de mooie foto's.
    Zo genieten wij ook een beetje mee en kijken weer uit naar het volgende verslag.Jammer dat jullie overgegeven en wat diarree hebben. Hopelijk is het snel over na een dagje rustig aan doen.Blijf goed drinken! Tot gauw weer, groetjes ook aan Jami. Pa en mamsie.xxx

• 10 Maart 2018 - 09:11

Jesper:

Wat een eer dat ik benoemd word

• 10 Maart 2018 - 09:12

Jesper:

En weer een mooi verslag! Zo kan iedereen een goed beeld krijgen wat jullie meemaken. Ga zo door!

• 10 Maart 2018 - 11:13

Anjo:

Mooi verslag.
    Leuk om te lezen wat jullie allemaal al gedaan en gezien hebben.
    Idd benieuwd straks na jullie mooie foto's
    Grtjes ons

• 11 Maart 2018 - 11:50

Caroline:

Wow, wat maken jullie veel mee!! Wat een avontuur! Hopelijk zijn jullie snel opgeknapt en kunnen jullie met volle teugen verder genieten!!! Groetjes X

• 12 Maart 2018 - 08:19

Heidi:

Mooi verslag! Hopelijk zijn jullie weer opgeknapt en kunnen jullie weer verder reizen. Heel veel plezier nog! Xxxies je zus