Dag 19 t/m 23 Thakhek Loop - Reisverslag uit Thakhèk, Laos van Nicole Wagemakers - WaarBenJij.nu Dag 19 t/m 23 Thakhek Loop - Reisverslag uit Thakhèk, Laos van Nicole Wagemakers - WaarBenJij.nu

Dag 19 t/m 23 Thakhek Loop

Blijf op de hoogte en volg Nicole

16 Maart 2018 | Laos, Thakhèk

Vandaag waren we nog niet helemaal lekker en besloten het rustig aan te doen.
We zijn naar guesthouse Wang Wang gegaan, waar we ook meteen onze scooters konden huren. De bedden in Travellodge lagen heel hard en aangezien we bijna de hele dag op bed zouden liggen was dit een goede keuze geweest.
Een beetje lezen, netflixen, social media, muziek luisteren, af en toe iets proberen te eten.. Zo zag onze dag er ongeveer uit.

De volgende dag voelden we ons nog niet helemaal de oude, maar goed genoeg om de scooter op te stappen. We begonnen dan eindelijk aan de Thakhek Loop! Een rit van 3 a 4 dagen, 450 km. We konden de ronde helemaal doen maar dit werd ons afgeraden omdat er bij de rit na de Konglor Cave al vele ongelukken gebeurd zijn en er ook niet veel te zien was. We zijn dus nadat we de Konglor Cave bezocht hadden, langs dezelfde weg weer teruggereden en hebben in totaal een rit van ongeveer 470 km afgelegd.
We begonnen aan de Loop en kregen een route mee vanuit onze scooter verhuurder waarbij we politie zouden ontwijken, want deze zitten op een aantal plekken in het begin van de route. Zij kunnen nog weleens moeilijk doen om de kleinste dingen of je oplichten werd ons verteld. We lieten onze rijbewijzen bij hem zien en hij zei dat ze oke waren. Wij geprobeerd de route te volgen, maar raakten toch de weg even kwijt. Na 5 min werden we bij een rotonde aangehouden door politie en moesten mee komen. Onze rijbewijs en internationaal rijbewijs laten zien, maar deze bleken dus niet goed te zijn. In Laos heb je alleen maar motors (het lijken exact scooters) bleek achteraf en wij hebben dus geen motorrijbewijs. Als we 50.000 kip zouden betalen, mochten we doorrijden. Hoezo corrupt? We wilden hier wel een bonnetje van, zodat als we nog eens aangehouden werden we konden laten zien dat we ergens anders al betaald hadden. Hier deden ze best wel moeilijk om en vroegen ons heel onvriendelijk of we zo snel mogelijk wilden betalen en weg wilden rijden. Toen we uiteindelijk betaald hadden en onze scooters opstapten, maakte een andere agent nog een praatje met ons. Hij heeft voor ons nog een bonnetje kunnen regelen met een telefoonnummer van hen erop. Dit was dus wel fijn! Nu maar hopen dat we geen politie meer tegen komen..
Vandaag reden we in 100 km naar Thalang en gingen hier overnachten.
Tijdens deze rit hebben we een stop gemaakt bij de Xieng Liap Cave met een erg mooie omgeving. Bij een zij- zandweggetje was ik nog gevallen met de scooter. Ik maakte een hele stomme en te smalle draai, waardoor ik eronderuit ging. Gelukkig kon ik er om lachen! Nadat we de rit van 100 km erop hadden zitten kwamen we aan bij Sabaidee Guesthouse, zijn we ons gaan opfrissen en hebben we daar gegeten. Verder in onze kamer een boekje gelezen, contact gehad met thuis en heerlijk gaan slapen.

De tweede dag van de Thakhek Loop stonden we om 6.00 op en vertrokken rond 7.00 richting de Konglor Cave. Het was een heel eind rijden, maar meer dan de moeite waard! De Konglor Cave was een super mooie grot van 7km lang, waar we met een bootje doorheen konden varen. Op een gegeven moment zat ons bootje vast en kwam niet meer verder. Wij hielpen hem en met zijn drieen lukte het uiteindelijk om het bootje los te krijgen. Eenmaal aangekomen op het vasteland gingen we op ons gemakje wat eten bij een tentje en daarna van plan om de scooter op te stappen, want wij dachten dat dit ook het beginpunt was. De man van het bootje zat te wachten en lachte ons kei hard uit.. en terecht. Waar we werden afgezet leek dus heel erg op het punt waar we waren opgestapt, dus wij dachten dat ons boot ritje er al op zat. Het was alleen maar een pauze. Hebben we hem gewoon zo'n drie kwartier laten wachten haha! Oeps! Toen onze bootrit er dan echt op zat, zijn we naar een dorpje 40 km verderop gereden en hebben hier naar een Guesthouse gezocht. Hier konden we meteen terecht, zijn wat gaan eten, ons op gaan frissen en optijd gaan slapen om de volgende dag weer flink wat kilometertjes te maken.

We vertrokken vandaag rond 9 uur. We reden weer richting Sabaidee Guesthouse, waar we wilden overnachten. We hebben een stop gemaakt om naar een waterval te gaan. Een eindje lopen, klimmen en klouteren over rotsen, bordjes gevolgd en op het laatst alles afgesloten. Geen paadjes meer waar we doorheen konden, alles dicht met takken, rotsen enz. Toen maar weer teruggelopen en verder gegaan naar de Cool Pool. We wilden hier gaan zwemmen, zeker na zo'n eindje wandelen. Eenmaal aangekomen begon het te regenen en te onweren. Dan maar even pootje baden en weer door. Op een gegeven moment, toen we richting Laksao reden kregen we een enorme stortbui en moesten we ergens gaan schuilen. Even getwijfeld om in Laksao te overnachten, toch maar besloten 35 km verder door te rijden naar Thalang waar we wilden overnachten. Alle elektrische apparaten in de scooterbak gepropt, dikke vest aangedaan en toch maar verder gereden door die stortbui, want het hield maar niet op. Brrr wat was het koud op dat ding! Eenmaal aangekomen in Sabaidee Guesthouse snel ingecheckt en onder de warme douche gestapt. Om 19 uur was er een gezamenlijke bbq. Dicht bij het vuur gezeten om ons lekker op te warmen en daarna heerlijk gegeten. Nog even een potje kaarten gespeeld en weer optijd ons bedje ingedoken!

Onze laatste dag van de Thakhek Loop brak aan. Op naar Thakhek, waar we ook gestart waren! Onderweg een aantal grotten bezocht, waaronder de Buddha Cave. Een grot met allemaal Buddha beelden, wierook en mensen die in deze grot aan het bidden waren, was mooi om te zien! Nadat we de Buddha Cave bezocht hadden zijn we verder gereden naar Thakhek. Rond 16.00 kwamen we hier aan en moesten we wachten op de nachtbus die rond 01.00 zou vertrekken naar Vientiane. Rond 6 / 7.00 's ochtends komen we daar aan en vanuit daar is het nog zo'n 3 uurtjes rijden naar Vang Vieng. Hier verblijven we twee dagen!

• 16 Maart 2018 - 10:05

Clasien Wagemakers:

Weer een mooi verslag. Jullie hebben gewoon op motors rondgereden in Laos, lachen....
    Maar goed dat jullie die kilometers veilig hebben afgelegd.
    Geniet nog van al het moois wat op jullie pad komt. Groetjes ook aan Jamie.xxx mamsie.

• 16 Maart 2018 - 19:45

Dick Westrik:

Hey Ladies!
    Wat fijn om weer zo'n leuk verslag te lezen en op verre afstand mee te reizen!
    Gelukkig een beetje opgeknapt en daarna toch weer zoveel gedaan , mooie scooter oh sorry Motor tocht !
    Reiskanjers zijn jullie!!!
    Daarna toch nog wat ontberingen doorstaan, gelukkig daarna een welverdiende warme douche!
    Njoy Van vieng!

Groetjes
    Dick

• 16 Maart 2018 - 22:02

Tineke Boersma:

Wat leuk allemaal om te lezen ! Wat een geweldige reis met leuke en spannende gebeurtenissen een hele ervaring.
    Geniet er nog van en wie weet wat je nog tegenkomt ! Pas goed op elkaar en nog veel plezier !
    Groetjes
    Tineke